Thursday, March 5, 2009

Minda mati jika kontang ilmu

Oleh Nik Salida Suhaila Nik Saleh


BACAAN berfaedah mampu mengasah minda dan meningkat jati diri. - Foto Munira Abdul Ghani


Budaya membaca mampu mematangkan fikiran, tinggalkan kejahilan

TIADA buku tanpa pena dan kertas. Gersang buku, manusia akan jadi kaku. Jika tidak tahu menghargai manfaat tulisan, masyarakat tidak akan digelar berilmu, apatah lagi bijak pandai. Hari ini, cabaran kehidupan menuntut umat Islam terus mendampingi buku untuk mengendali liku-liku kehidupan dengan penuh hemah, bukan gundah dan tidak betah.

Buku melambangkan ilmu kerana di dalamnya tercatat segala yang perlu dipelajari sama ada sebagai manusia atau hamba. Ibarat cahaya menerangi kegelapan, ilmu dijadikan kewajipan ke atas setiap umat Islam supaya mampu meninggalkan kejahilan.

Kepentingan ilmu diakui apabila Allah menurunkan wahyu pertama kepada Rasulullah SAW iaitu surah al-'Alaq yang bermaksud: "Bacalah wahai Muhammad dengan nama Tuhanmu yang menciptakan sekalian makhluk. Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku, bacalah dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah. Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan. Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahui-Nya."

Tiada siapa tahu hakikat kebesaran Allah tanpa membaca kitab suci al-Quran. Tidak juga jika tidak cuba memahami maksudnya melalui bahasa yang difahami. Sama ada difahami melalui pembacaan, ajaran pakar tafsir yang ahli dalam bidangnya atau gandingan halaqah yang membincangkan makna setiap ayatnya, semuanya berbalik kepada pembacaan.

Darjat orang berilmu dengan yang sebaliknya wajar diperbandingkan. Hakikat ini dirakamkan oleh Allah dengan firman-Nya yang bermaksud: "Katakanlah lagi kepada-Nya: Adakah sama orang yang mengetahui dengan orang tidak mengetahui? Sesungguhnya orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang yang berakal sempurna." (Surah az-Zumar, ayat 9)

Allah juga meletakkan kedudukan orang berilmu itu lebih tinggi dan mulia, seperti disebut dalam mafhum-Nya yang bermaksud: "Allah meninggikan darjat orang beriman di antara kamu dan orang yang diberi ilmu pengetahuan agama daripada kalangan kamu beberapa darjat. Dan ingatlah Allah Maha Mendalam Pengetahuan-Nya mengenai apa yang kamu lakukan." (Surah al-Mujaadalah, ayat 11)

Hari ini pena dan tulisan boleh dimanfaatkan dengan begitu mudah, kadangkala tanpa perlu berhujan dan berpanas, kita boleh membaca di skrin komputer tanpa susah payah membelek helaian, yang tidak berkudrat pun boleh mendapatkan ilmu di layar komputer bila-bila masa, tinggal lagi kemahuan mesti dipaksa.

Sudah tentu kita membaca dengan harapan ilmu yang terkandung di dada semakin bertambah, supaya semakin matang dan berpemikiran menerajui diri dalam kehidupan. Gencatan akhlak akibat terlalu leka dengan hiburan dan tuntutan material melampau menyusutkan modal insan yang berketrampilan dalam ilmu serta moral.

Keadaan ini berlaku di mana-mana saja dalam dunia hari ini, cuma yang mempertahankan akidah dan keimanan ialah ilmu dan agama yang dijunjung. Bayangkan jika ilmu tidak lagi menjadi agenda negara dan setiap warga mengambil mudah pendidikan, sudah pasti tiada apa lagi yang tinggal.

Mengharapkan hati dan jiwa yang bersatu, kadangkala tidak kena dengan kepentingan sesuatu, tetapi jika ada ilmunya sudah tentu umat Islam mengkesampingkan sedikit sangsi sesama sendiri demi agama, bangsa dan negara.

Manusia yang dilantik sebagai khalifah di bumi Allah ini dibezakan dengan makhluk lain melalui kemampuan berfikir. Kemahiran ini tidak dapat dimanfaatkan sepenuhnya jika tugas minda tidak dibekalkan dengan keperluan sepatutnya seperti pembacaan dan pengalaman.

Allah mengajar hamba-Nya supaya memohon untuk ditambahkan ilmu yang ada, seperti firman Allah yang bermaksud: "Dan berdoalah dengan berkata: Wahai Tuhanku, tambahilah ilmuku." (Surah Taahaa, ayat 114)

Justeru, tuntutan menuntut ilmu khususnya berkaitan akidah, ibadat, akhlak, syariah dan muamalat amatlah dituntut supaya umat Islam tidak mudah terpesong dalam ranjau kehidupan di dunia yang terlalu mencabar ini.

Banyak kisah mengajar kita supaya sentiasa beringat, kelonggaran akidah kerana tipu daya dunia juga berlaku kerana kontang ilmu, sehingga ada sanggup menukar agama, membunuh diri, minum arak, berzina, bersosial tanpa batasan hukum, malah menggadaikan agama kerana wang ringgit, wanita dan kuasa yang sementara.

Dunia moden menuntut umat Islam mengejar kemajuan, sains dan teknologi yang menjadikan dunia semakin kecil perlu dihargai dan dimanfaatkan dengan sebaiknya. Tetapi pencerobohan ke atas kehidupan peribadi menggunakan sains dan teknologi yang dikuasai dengan ilmu contohnya menunjukkan betapa ilmu tidak bermakna tanpa saringan akidah dan akhlak.

Ibu bapa sebagai guru pertama yang memberi pendidikan kepada anak perlu terlebih dulu mengisi dada dengan ilmu, walaupun ilmu bukan saja dilambangkan dengan segulung ijazah, tetapi juga contoh teladan yang baik untuk diikuti.

Ibu bapa perlu menyediakan ruang secukupnya untuk mendidik secara formal mahupun tidak formal, supaya setiap anak mengerti hakikat kepentingan ilmu sedari kecil.

Peluang untuk memilih sama ada menuntut ilmu atau tidak adalah sesuatu yang tidak seharusnya berlaku hari ini kerana sebagai negara yang semakin disegani seluruh umat Islam di dunia, ilmu adalah lambang ketinggian dan kebanggaan negara.

Biarlah setiap Muslim berbeza dengan yang lainnya kerana ilmu. Insaf dengan hakikat penciptaan yang direka sebegitu rupa sebagai khalifah, inilah masanya umat Islam berfikir bagaimana untuk kembali kepada ilmu, di kala dunia Islam resah kerana ekonomi yang susut, akhlak merosot, perpaduan direnggut, tanah air direbut dan politik serabut.

Penulis ialah Pensyarah Kanan Fakulti Syariah dan Undang-Undang Universiti Sains Malaysia (Usim)

No comments: