Sunday, March 22, 2009

Persoalan Agama: Perkataan, peri laku cara dakwah terbaik

Soalan:

SAYA wanita berusia 25 tahun dan anak bongsu daripada lapan adik beradik. Saya bertudung, manakala ibu tidak. Ibu juga tidak menunaikan solat dan amat cetek ilmu agama disebabkan latar belakang keluarganya. Saya ingin membantunya, tetapi tidak tahu cara paling sesuai kerana sifat orang tua mudah sensitif. Adik beradik lain juga kurang menitikberatkan soal solat. Persoalannya, bagaimanakah saya dapat membantu ibu? Persoalan kedua, bagaimanakah saya boleh mengawal sikap panas baran saya? Ada rakan berkata saya boleh mengamalkan surah tertentu bagi menangani masalah itu.

The Fighter
Kuala Lumpur

Jawapan:

Tahniah dan syabas kerana anda dapat menjalankan tanggungjawab dan amanah yang sudah diperintahkan Allah SWT seperti menunaikan solat dan menutup aurat. Merujuk kepada persoalan pertama ia berkisar kepada pendekatan dakwah kepada ibu dan ahli keluarga. Pendekatan terbaik perlu dilakukan ialah secara berhikmah sama ada dari segi perkataan, iaitu menasihati secara berlemah lembut dan sabar ataupun menerusi perbuatan, iaitu berakhlak mulia dengan menampilkan contoh teladan yang baik. Anda juga perlu kerap memanjatkan doa terhadap ibu bapa yang bermaksud: "Ya Allah ampunilah aku dan kedua-dua ibu bapaku dan kasihanilah keduanya sebagai mana mereka memeliharaku ketika aku kecil."

Persoalan kedua pula berkaitan memperbaiki diri sendiri kerana agak sukar berdakwah kepada orang lain sekiranya tidak mempunyai akhlak yang baik. Marah kadang-kadang mungkin sesuatu yang positif dalam beberapa hal, tetapi panas baran adalah sifat negatif yang perlu diubati.

Selain memadamkan kemarahan menerusi amalan membaca Ta'awwuz, beristighfar, mengubah posisi kedudukan badan, mengambil wuduk dan sebagainya, Imam Ghazali dalam Kitab Bimbingan Mukminin menyatakan, melenyapkan marah ialah melalui latihan diri, iaitu dengan jalan mujahadah dan memaksa diri bersifat santun atau memendamkan perasaan itu seketika waktu, agar sifat berkenaan menjadi satu kebiasaan dan kelakuan yang kekal di dalam diri. Latihan itu berperanan melatih manusia memimpin kemarahan mengikut batas syarak, sempat difikir dan dipertimbangkan oleh akal akan baik buruk kemarahan itu serta bagaimana untuk bertindak secara bijaksana.

No comments: